Jakoketjun vaihto
1.4 TSI CAXA
Autot: Volkswagen Golf, Volkswagen Jetta, Passat
Tuotantovuodet: 2008-2012
CTHD
Autot: Audi A3, Volkswagen Golf
Tuotantovuodet: 2012-2016
1.4TSI CTHG
Autot: Audi A1, Seat Leon, Volkswagen Golf
Tuotantovuodet: 2013-2018
​
1.4TSI CMBA
Autot: Volkswagen Polo, Skoda Fabia
Tuotantovuodet: 2014-2017
​​
Hyvä tietää 1.4TSI koneesta!
Autosi moottori on varustettu kahdella ketjuilla. Sen yleinen kestoikä on 100-120tkm. Valmistaja on korjauttanut niitä jo jopa takuuaikana. Tyyppilliset oireet ketjunvaihtoon olisi seuraavat:
1. Rapiseva ääni kylmäkäynnistyksen jälkeen, joka hiljenee 5 sek kuluttua.
2. Naksutettava ääni ketjukotelosta tyhjäkäynnillä
3. Sytytyskatkoja
Asennamme asiakkaillemme vain paremmat ja vahvistetut versiot jakoketjusarjaa, että ketjut ja sen osat kestäisi alkuperäistä verrattuna pidemmälle.
Toinen ketju(alimmainen) on öljypumpun vetoketju, sen vaihto on harvemmin pakollinen, mutta sekin venyy ja voisi aiheuttaa isompiin ongelmeihin sen rikkoutessa. Öljypumpun vetoketjun kestoikä on noin 190-220tkm. Eli sen vaihto yleensä toteutetaan jakoketjun yhteydessä mikäli autolla on ajettu 150tkm yli. Valitettavasti öljypumpun vetoketjua ei saa mitata eikä sillä ole antureita niin muuten kuin vaihtamalla ei saa olla varma että ketjun kunto on hyvä. Öljypumpun ketjun vaihto edellyttää jakoketjun irrottamista joten sen vaaihto saman remontin yhteydessä olisi järkevä.
Jakoketjun yhteydessä vaihdamme aina kaikki tiivisteet mitkä pitäisi irrottaa remontin aikana, sen lisäksi vaihdamme valmistajan huolto-ohjeiden mukaisesti ketjun laahaimet, kiristimet, pultit tms
Remontin sisällöt:
Jakoketjusarjavaihtoon kuuluu: Jakoketju, laahtimet, kiristimet, stefat(akselitiivisteet) ja tarvittavat tiivisteet ja pultit.
Alimmaisen ketjuvaihtoon kuuluu em. lisäksi: Öljypumpun vetoketju, öljypohjan tiiviste, mootoriöljyt, öljynsuodatin, öljysihdin putsaus, öljytyhjennysproppu tms.