top of page
photo_2024-08-06_14-17-13_edited.jpg

2.0TDI Jakohihnan vaihto Pirkanmaa

2.0TDI CFFB
Autot: Volkswagen Passat, Audi A4, Skoda Superb
Tuotantovuodet: 2008-2015


2.0TDI CFGB
Autot: Audi A3, Volkswagen Golf, Seat Leon
Tuotantovuodet: 2009-2014


2.0TDI CFGC
Autot: Volkswagen Tiguan, Audi Q3
Tuotantovuodet: 2008-2015


2.0TDI CRBC
Autot: Audi A4, Volkswagen Passat
Tuotantovuodet: 2012-2015


2.0TDI CRLB
Cars: Audi A6, Volkswagen Passat
Tuotantovuodet: 2011-2015


2.0TDI CRUA
Autot: Volkswagen Passat, Audi A4
Tuotantovuodet: 2014-2019


2.0TDI CUAA
Autot: Audi A4, Audi A6
Tuotantovuodet: 2015-2020

2.0TDI Jakohihnan vaihto hinta

Hinnasto:

Jakopäähihnasarja ja moniurahihna - 597e
Öljypumpun vetohihna ja kampiakselin etustefa ja öljypohjan tiiviste ja öljysihdin putsaus (tai vaihto tarvittaessa) ja öjynvaihtohuolto + 459e

​

Vesipumppuyksikkö ja jäähdytysnesteet (sähköohjattava EVO kone) + 288e
Vesipumppu ja jäähdytysnesteet (ilman sähkö ohjausta) + 114e

Jakohihnan yhteydessä voimassa olevat huollon hinnat:​

Öljynvaihtohuolto - 111e (Huom! kuuluu jo hintaan jos vaihdetaan öljypumpun vetohihnaa, lue em. teksti)
Ilmansuodatin +30e
Raitisilmasuodatin +40e
Jarrunesteet +99e
Tarkastushuolto +79e 
Katsastuskäynti 99e (sis katsastusmaksu)
Tuulilasin pyyhkimet asennettuna 55e 
DSG laatikon öljyt 400e

Hyvä tietää TDI koneesta!

Jakohihnan vaihto on polttomoottorin yksi tärkeimmistä huoltotoimenpiteistä. 

​

Jakopään hihna siirtää kampiakselilta voiman nokka-akselille, joka käyttää venttiileitä. Hihna pitää huolen siitä, että moottorin osat toimivat oikeassa tahdissa ja ajoissa.

​

Jakohihnan kunnossapito on tärkeää sekä auton toiminnan että ylimääräisten kustannusten välttämisen kannalta. Jos hihna katkeaa tai siitä tippuu hampaita ikääntymisen vuoksi, lähes aina moottoriin aiheutuu vakavat vauriot. Tämä johtaa kalliisiin korjaustoimenpiteisiin, sillä aiheutuvat vauriot, kuten venttiilien rikkoutuminen, voivat vaatia paljon työtä ja vahingoittaa muitakin moottorin osia. 

​

Huolehdithan, että autosi jakohihnan vaihto suoritetaan ajallaan. Valmistaja määrittää jakopään huollolle kilometriperustaisen jakohihnan vaihtovälin, joka on TDI moottorista riippuen 160 000 – 210 000 kilometriä. 

​

Maahantuojan suosituksena kuitenkin on, että jakopäähuolto tehdään aikaperusteisesti korkeintaan 5-6 vuoden välein, koska myös materiaalien vanheneminen vaikuttaa jakohihnan kestoon erityisesti Suomen vaikeammissa olosuhteissa.

​

Vaihdettujen osien kiinnitys varmistetaan uusilla kiinnitystarvikkeilla valmistajan korjausohjeiden mukaisesti. Suurin osa moottorin osien kiinnityksessä käytetyistä pulteista ovat ns. venymäpultteja, jotka on tarkoitettu vaihdettavan aina irrotuksen jälkeen.

Yleensä jakohihnasarja sisältää jo kaikki kuluvat osat mitkä tarvisi vaihtaa ja mitkä on järkevä vaihtaa jakoremmin yhteydessä. Jakohihnavaihdon suorittaen noudaamme vamistajan huolto-ohjeet ja tilaamme tarvittaessa muutkin osat/tiivisteet laadukkaan ja varman lopputuloksen takaamiseksi.

​

Nykyaikaisissa TDI CR ja EVO koneissa on kaksi hammashihnaa. Ensimmäinen on nokka-akseleiden vetohihna ja toinen on öljypumpun vetohihna, joka pyörii öljytilassa. Öljykylvyssä olevan jakohihnan ennenaikainen kuluminen on tyyppillistä ja koneelle aika vaarallista, sen rikkoutuminen tarkoittaa merkittävää laiterikkoa ja kallista korjausta.

Märkähihnan turpoaminen on hidasta ja se alkaa heti väärästä öljystä, mutta oireita ei kuitenkaan heti näy. Ongelma tulee vastaan vasta ajon päästä kun hihna on hyvin turvonnut. Hihnan silppuja myös tukeutuu öljysihdin, jonka takia öljypaine voi laskea.

Vaikka auto on “merkkihuollettu” yksikin väärä lisäysöljy voi aiheuttaa tuhon. Ole varma että käytät oikeanlaista öljyä joka on Volkswagenin märkähihnan hyväksymä.

​

Koko jakopäähuolto vaatii ammattilaisen taitoja, erikoistyökaluja ja valmistajan ohjeet miten huollon pitää suorittaa oikealla tavalla. Meillä on koko valikoima ammattilaistyökaluja TDI CR ja EVO koneille suoraan hyllyssä, noudatamme valmistajan huolto-ohjeet huollon tehtäen ja käytämme huollossa vain alkuperäislaatuiset osat, nesteet ja tarvikkeet - näin voimme olla varma että saa asiakkaamme auton ajoissa takaisin ja laadukkaasti huollettuna.

​

Tarjoamme myös tarvittaessa automaattivaihteinen sijaisauto asiakkaamme käyttöön ja meillä on myös joustavat noutopalvelut. Molemmat palvelut yhdessä tekisi koko homman sinulle uskomattoman helpoksi mm. Noudamme autosi pois kotipihaltasi ja tuomme sen ehjänä ja huollettuna takaisin, siksi aikaa sijaisautomme on käytössäsi. (Noutopalvelu 100e ja sijaisauto on 29e/päivä)

Meillä on pääsy VW Skoda Audi Seat ja BMW sähköiseen huoltokirjaan joten voisimme merkittää huollon siihen mikäli käytät sähköistä kirjaa. Muista ilmoittaa huoltokirjasi tyyppiä ja laita paperikirjaa näkyvälle paikalle. Asiakkaamme yksityisyyttä säilyttäen emme rupea kaivamaan huoltokirjat hansikalokerosta tai muista auton sisätilataskuista.

​

Tarvittaessa henkilökuntamme auttaa joko puhelimitse tai viestitse, soita ihmeessä ja kysy lisää!

Tervetuloa!

bottom of page